BYOD

BYOD på Nyrupskolen

Direkte oversat betyder BYOD - Bring Your Own Device - der kan oversættes med "medbring dit eget apparat", hvor der med apparat menes computer eller tablet. Eleverne skal, hvis muligt, selv med bringe computer eller tablet til brug i undervisningen på skolen. Digitale medier medtages på eget ansvar og evt. skade eller tyveri dækkes af egen forsikring. Kontakt eventuelt jeres forsikringsselskab for at, høre om I er dækket.

Vores erfaringer er, at der sker meget få skader på det udstyr, som bliver medbragt. Eleverne er gode til at passe på eget udstyr, og lærere og pædagoger låser til lokalet når dette ikke bruges.

Hvorfor BYOD

Der er fra regeringen og regionerne side besluttet at IT skal bruges dagligt i undervisning, for at stimulere undervisningskulturen og nye læringsformer. IT skal i langt højere grad anvendes til at fremme elevernes læring og understøtter de faglige mål. Specielt skal IT udnyttes til forbedre undervisningsdifferentieringen, så flere inkluderes i den almindelige undervisning, og alle elever – også de dygtigste – udfordres maksimalt i forhold til deresevner”

Nedestående er uddrag fra Kalundborg Kommune IT strategi, som træder i kraft 1. januar 2015.

Infrastrukturen på Kalundborg Kommunes skoler er opdateret, således at den nødvendige båndbredde er til stede over alt på Nyrupskolen

Alle elever benytter bærbare pc’er, tablets eller lignende devices i undervisningen i 2015. Elever, der ikke selv har mulighed for at medbringe et device, kan få det stillet til rådighed af skolen i undervisningstiden.

Hvad leverer skolen

Skolen har tegnet en licens på Office 365 som alle eleverne har adgang til online. Desuden kan de downloade programmet til deres PC, tablet eller smartphone i alt 5 licenser, så de kan bruge programmet via flere enheder. Desuden har eleverne adgang til at downloade de programmer som skolen abonnerer på.

Tablet kontra PC

Hvornår man skal anvende tablet eller PC afhænger af opgaven. Man kan med fordel anvende tablets i Bh. Klasse til og med 2. klasse. Fra 3. klasse anbefaler vi at man anvender PC.

Generelt

Kravene til PC'ens ydeevne er ikke så store, vælg derfor en af de meget prisbillige mærker på markedet. Når eleverne kommer i overbygningen, kan det være en god ide at gå lidt højere op i ydeevne og dermed også i pris, rådfør jer med klassens lærere eller personale fra IT-bilen.